תוכנית כחלון לדיור: אין ריכוזיות, אין בירוקרטיה

אבי יעקב 1 Comment on תוכנית כחלון לדיור: אין ריכוזיות, אין בירוקרטיה
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

במסיבת עיתונאים שנערכה היום הציג משה כחלון, יו"ר מפלגת כולנו, יחד עם מרב בן ארי מרשימת כולנו וגל הרשקוביץ, לשעבר הממונה על התקציבים באוצר, את תוכנית “דירה נטו" – תוכנית החירום של מפלגת כולנו להוזלת מחירי הדיור בישראל. התוכנית מטפלת בכלל ההיבטים שגרמו למשבר הדיור החמור בתולדות המדינה, וגובשה בשנה האחרונה ע"י צוות מומחים.

לאור העלייה החדה במחירי הדיור והאיומים החברתיים החמורים הנשקפים ממנה: בישראל חסרות היום למעלה מ-120 אלף דירות ובכל שנה דרושות עוד למעלה מ – 45,000 דירות בשוק. בין השנים 2008-2014 זינקו מחירי הדיור ב- 76% בעוד שהשכר הממוצע הריאלי ירד ב- 0.3%. בשנת 2008 נדרשו 103 משכורות לרכישת דירה ממוצעת לעומת 141 משכורות בשנת 2014. נתונים אלו מוכיחים שממשלת נתניהו-לפיד נכשלה בטיפול במשבר הדיור. התוכניות שהוצעו על ידי הממשלה האחרונה רק הובילו לעלייה בלתי פוסקת במחירים, יצרו בעיית אמון, חוסר וודאות ומצוקה בקרב עשרות אלפי משפחות העלו את היקף הביקושים בשוק ולא הביאו להגדלת הבנייה. בישראל 2015 נוצר מעמד חברתי חדש. מעמד הולך וגדל שמונה מאות אלפי משפחות ללא יכולת לרכוש דירה במחיר סביר או שמשעבדות את שנות חייהן הטובות ביותר בניסיון לרכוש דירה.

כחלון: "לפיד ונתניהו יצרו פקק תנועה אדיר בו תקועות נכון להיום 250,000 יחידות דיור שכבר שווקו ונמצאות במצב של תכנון מפורט! מדינה שלמה תקועה בפקק הדיור שלפיד ונתניהו נכשלו מלשחרר".

עיקרי תכנית החירום לפתרון משבר הדיור:
• תפורק הריכוזיות לאורך כל שרשרת הייצור: ייזום, תכנון, שיווק פיתוח ורישוי תוך שינוי השיטה. בראש ובראשונה יפורק מונופול רשות מקרקעי ישראל – הגוף הנושא באחריות לנסיקה במחירי הדיור. יופקעו סמכויותיה הבלעדיות של רמ"י לניהול ייזום ושיווק קרקעות בישראל. כך, קרקעות הרשות לפיתוח וקק"ל- לא ינוהלו, יפותחו וישווקו יותר רק ע"י רמ"י אלא גם על ידי גורמים פרטיים שיתחרו במינהל ויקטינו את הריכוזיות והבירוקרטיה. יתרה מכך, קרקעות בבעלות וניהול רמ"י יעברו באופן מבוזר לגופים נוספים שיפעלו בתחומי הייזום התכנון והשיווק ביניהם: רשויות מקומיות ויזמים פרטיים. קרקעות בבעלות רמ"י שמוחכרות לאזרחים ועסקים יעברו לבעלותם.
• ריכוז כל הסמכויות במקום אחד: רתימת הגורמים המקצועיים לפתרון המשבר תחת קורת גג אחת על מנת להסיר חסמים במהירות. המשרד שיטפל בנושא הדיור יכלול את רשות מקרקעי ישראל, מנהל התכנון וגופים נוספים החיוניים לפתרון המשבר.
• פרסום מכרזי קרקעות בשיטה חדשה: מעתה, ישווקו לא שיווקי נייר אלא תכניות מפורטות ועל קרקע מפותחת, ייקבע מועד לקבלת היתר וגמר בנייה,תבוטל שיטת שיווקי המנות ומחיר המינימום, תוך מניעת קרטליזציה, ייועדו אחוזי דירות לזכאים שזו דירתם הראשונה ולדירות קטנות..
• הסרת חסמים לבנייה מיידית של כ- 250,000 יחידות דיור 'תקועות' הנמצאות במצב של תכנון מפורט, מאושר ברחבי הארץ. יחידות הדיור אינן נבנות בשל חסמים שונים ביניהם פיתוח תשתיות, תחבורה, טיהור שפכים, ספקולנטים, תמריצים שליליים של הרשויות המקומיות, בירוקרטיה וריכוזיות בתהליך קבלת היתרי הבנייה, מחסור בעובדים מקצועיים, אי וודאות בשוק,שינויים רגולטורים בלתי פוסקים, בעיית ביקושים בפריפריה עקב מחסור בתשתיות תעסוקתיות תחבורתיות חינוך ועוד.
• מלחמה בבירוקרטיה שמעקבת את בנייתן של מאות אלפי דירות בשנה: קיצור הזמן למתן היתרי בנייה משלוש שנים לשלושה חודשים בלבד. זמני הטיפול של הועדות המקומיות והמחוזיות יקוצרו באמצעות מנגנוני תמריצים חיוביים ושליליים ושינוי תהליכים כגון הקמת וועדות משנה לטיפול בהתנגדויות.

• עידוד רשויות מקומיות ויזמים פרטיים לבנות דירות במהירות,באמצעות גיבוש תמ"א חדשה להגברת הבנייה שתכלול זכויות בנייה נוספות, בכפוף להתחייבות לגמר בנייה במועד שייקבע, כולל מגרשים בייעוד בנייה, שלא נערכה להם עדיין תכנית מפורטת. הגדלת התגמול לרשויות שהבניה בתחומן תיהיה מעל היעד שנקבע, והעברת פרויקטי יזמות וביצוע על רשויות המקומיות לרבות הבעלות על הקרקע.

• לעומת זאת ייושמו תמריצים שליליים: הפחתת ארנונה לעסקים, אי שדרוג ועדות והורדת דירוג בגין אי עמידה בלו"ז וביעדים, אי בנייה על קרקע עם תכנית מפורטת תוך חצי שנה תבטל את התכנית, יוטל היטל עיכוב התחלת בנייה כפונקציה של משך הזמן שבעל הקרקע החזיק בה ללא בנייה, יוטל מס בשיעור של 3% ממחיר הקנייה על דירות ריקות
• פיזור הביקושים לפריפריה והשקעות בתשתיות תעסוקתיות, חינוך, בריאות, תחבורה ועוד באזורים אלה.
• כמו כן, התוכנית תסייע גם למי שאין ביכולתו לרכוש דירה: בדיור ציבורי נצמצם משמעותית את התור לדירות על ידי הגדלת הסיוע בשכר דירה וליווי משפחות נזקקות בתהליך השכירות ונפעל לחקיקת "חוק שכירות הוגנת" לקביעת כללים ברורים שיחייבו כל הסכם שכירות.
• תיושם מדיניות מכרזים שתבטיח יצירת שוק לשכירות ארוכת טווח במחירים סבירים עם עדיפות לזכאים.
הפעולות בתוכנית ישחררו לשוק מאות אלפי דירות חדשות, יחזירו את האמון, יורידו את מחירי הדיור ואת גובה המשכנתא ויאפשרו לאזרחים רבים יותר להגשים את החלום לדירה.

מדינת ישראל נמצאת בעיצומו של משבר כלכלי וחברתי מהקשים שידעה. הזכות לדירה הופקעה והמערכה על הזכות לדירה נכשלה. מדובר במחדל חמור של ממשלות ישראל, בפופוליזם רשלני והעדר מקצועיות של ממשלת נתניהו-לפיד. השיטה המונצחת על ידי הרצוג, לפיד ונתניהו היא הבעיה. מי שמנציח את הבעיה אחראי למשבר החברתי החמור. אנחנו ננצח את השיטה, אנחנו ננצח את משבר הדיור ואת יוקר המחיה. אנחנו לא מפחדים!

התוכנית גובשה על ידי גל הרשקוביץ, לשעבר הממונה על התקציבים באוצר; עו"ד צחי גבריאלי, לשעבר יועצם של ראשי ממשלה; אבי גבאי ראש המטה של מפלגת כולנו ויזם ההיי-טק ישראל דנציגר בהתייעצות עם עשרות מומחים ביניהם: מומחי תכנון וסביבה, אנשי אקדמיה, מומחי מקרקעין, כלכלנים, יזמים וקבלנים. לכולם חלק ושותפות במערכה על עתיד המדינה.



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    גם לפיד הבטיח שמים וארץ. ראינו מה קרה. למעשה אין צורך בשינויים מרחיקי לכת בכלל, בתחילת שנות ה90 זנקו מחירי הדיור בגלל העליה הגדולה מרוסיה, ושר השיכון דאז, אני חושבת אולי זה היה אריאל שרון, הצליח ליישם תוכניות בניה נרחבות ומהירות והצליח לשכן את כולם בדירות. הוא לא הצליח להוריד את המחירים שכבר עלו, אפילו אחרי שנבנו מספיק דירות, והסיבה פשוטה: ברגע שכמות גדולה של אנשים השקיעו סכומים גדולים בנדל"ן, אפילו בדירה למגורים, אף ממשלה לא תגרום להם להפסיד את כספם – מה עוד, שדירות אלו לרוב ממושכנים לבנקים. זה עלול לגרום לקריסה כלכלית. שום דבר לא יוריד את מחירי הדיור (חוץ מאיזה משבר חמור), אבל בהחלט אפשר לבלום את עליית המחירים ולשחרר יותר סיוע לזכאים. לא צריך את כל הבלגן שכחלון הציע.